Αναβάθμιση του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος
Σημαντικό μέρος του έργου για τον αυτοκινητόδρομο «Πάτρα – Πύργος» αναμένεται να παραδοθεί το καλοκαίρι, με το υπόλοιπο να ολοκληρώνεται προς το τέλος του έτους. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνολικές δαπάνες του έργου έχουν αυξηθεί και υπολογίζονται πλέον σε περίπου 120 εκατ. ευρώ, φέρνοντας το συνολικό κόστος της κατασκευής στον αυτοκινητόδρομο από το πέρας της παράκαμψης Πατρών (Μιντιλόγλι) έως τον ανισόπεδο κόμβο Εισόδου Πύργου, σε περίπου 420 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εργασίες υλοποιούνται από τρεις εγχώριες ελληνικές εταιρείες: την ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), την ΑΚΤΟΡ και την ΑΒΑΞ. Το έργο αυτό έχει επανενταχθεί και στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα), με αποζημίωση ύψους 120 εκατ. ευρώ.
Αποζημιώσεις και Διοικητικές Ρυθμίσεις
Σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναγνωρίζεται η ανάγκη παροχής αποζημιώσεων στους παραχωρησιούχους της σύμβασης παραχώρησης για καθυστερήσεις λόγω Γεγονότων Καθυστέρησης και Ανωτέρας Βίας, με ποσό που μπορεί να φτάσει τα 120 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, δεν έχει διευκρινιστεί αν το ποσό αυτό περιλαμβάνει και τον ΦΠΑ.
Αυτό το ποσό προέρχεται από τρεις διαφορετικούς παράγοντες. Ένας από αυτούς είναι το αποτέλεσμα διαιτησίας μεταξύ Ολυμπίας Οδού και Δημοσίου. Επίσης, περιλαμβάνει την ταχύτητα υλοποίησης των εργασιών και συμπληρωματικά έργα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι υπάρχουν πολλές εκκρεμότητες και ζητήματα για που χρήζουν διάρθρωσης, όπως οι αποζημιώσεις για καθυστερήσεις που απορρέουν από προβλήματα με τη δημόσια διοίκηση και αναπροσαρμογές του προϋπολογισμού λόγω της αυξήσεως των τιμών κατασκευής.
Συμπληρωματικά Έργα και Παρεμβάσεις
Έχουν εγκριθεί πρόσθετες συμπληρωματικές εργασίες στο πλαίσιο της παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν την επέκταση και ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου καθώς και διαμορφώσεις κόμβων. Εκτός αυτών των ορίων, θα γίνουν παρεμβάσεις σε οδικά τμήματα για την ανακατασκευή της ασφαλτόστρωσης σε περιοχές όπως οι Βιομηχανικές Περιοχές Πάτρας, Κυλλήνης, Γαστούνης, Αράξου και Αρχαίας Ολυμπίας, καθώς και αντιπλημμυρικά έργα κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύρος.
Επιπλέον, έχει ανατεθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η εκπόνηση μελετών για 14 τεχνικά έργα που είναι ιδιαίτερα κρίσιμα, κυρίως σε οικιστικές περιοχές, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα από περιβαλλοντικά φαινόμενα, που επιδεινώνονται από τις κλιματικές αλλαγές και την ταχεία αστικοποίηση στις δύο πλευρές του οδικού άξονα.
Χρονοδιάγραμμα Ολοκλήρωσης
Η ολοκλήρωση του έργου είναι προγραμματισμένη για το καλοκαίρι και το τέλος του έτους, με την Ολυμπία Οδό να αναγνωρίζεται ως ένας από τους μεγαλύτερους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, προσφέροντας πλέον πρόσβαση περίπου 300 χιλιομέτρων από την Αττική έως την Πελοπόννησο. Η αναβάθμιση αυτή έρχεται ως απάντηση στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, οι οποίες επισημαίνονται με έμφαση από τους τοπικούς φορείς.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος θεωρείται ένα εμβληματικό έργο υποδομής για τη Δυτική Ελλάδα, καθώς στοχεύει στη μείωση του χρόνου μεταφοράς μεταξύ των δύο πόλεων και της Αττικής, φέρνοντας την ταξιδιωτική διάρκεια σε περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά. Με τη διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού και τη νέα χάραξη του υπόλοιπου τμήματος, ο αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει υψηλές προδιαγραφές, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης ανάγκης, επιτρέποντας ταχύτητες σχεδίασης έως 120km/h.
Η εργολαβία υλοποιείται από την ΤΕΡΝΑ στη διάρκεια της διαδρομής από τη Γαστούνη μέχρι τον Πύργο, ενώ τμήματα της διαδρομής κατασκευάζονται από τις εταιρείες ΑΚΤΟΡ και ΑΒΑΞ.