Σύλλογος Εκπαιδευτικών Κεφαλληνίας Ιθάκης: «Η εκπαίδευση δεν είναι διαγωνισμός»
Ενημέρωση για τον Υποχρεωτικό Διαγωνισμό PISA
«Με κιμωλίες όλων των χρωμάτων, πάνω στο μαυροπίνακα της δυστυχίας θα αντισταθούμε ζωγραφίζοντας το πρόσωπο της ευτυχίας: τη γνώση»!
Αγαπητοί γονείς,
Συνεχίζεται η πολιτική αξιολόγησης και κατηγοριοποίησης, καθώς και η ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης. Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τις σχολικές μονάδες που θα συμμετάσχουν «υποχρεωτικά» στον «ελληνικό διαγωνισμό PISA» στις υποχρεωτικές εξετάσεις Γλώσσας και Μαθηματικών. Η διεξαγωγή αυτού του διαγωνισμού βασίζεται σε νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2021.
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 48879/ΓΔ4/2025), 618 Δημοτικά και Γυμνάσια επιλέχθηκαν, χωρίς διαφάνεια, από το Υπουργείο Παιδείας για τις εξετάσεις των μαθητών της ΣΤ΄ Τάξης Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου, χωρίς την έγκριση των εκπαιδευτικών, μαθητ(ρι)ών και γονέων. Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν στις 22 Μαΐου, περιλαμβάνοντας και το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ληξουρίου.
Αυτός ο διαγωνισμός δεν είναι κάτι νέο. Διεξάγεται εδώ και πολλά χρόνια σε διεθνές επίπεδο για τη σύγκριση των εκπαιδευτικών συστημάτων. Ωστόσο, γινόμαστε μάρτυρες ενός ενορχηστρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ο οποίος όμως φαίνεται να αποτυγχάνει. Οι μακροχρόνιες αναφορές αναφέρουν ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις. Τι σημαίνει όμως αυτό στην πράξη; Μήπως έχουν γίνει πραγματικές βελτιώσεις στην εκπαίδευση των παιδιών σας;
Η απάντησή μας είναι κατηγορηματική: η κατάσταση όχι μόνο δεν έχει βελτιωθεί, αλλά έχει επιδεινωθεί. Ο διεθνής οργανισμός ΟΟΣΑ, που είναι υπεύθυνος για τον διαγωνισμό, και οι κυβερνήσεις επιρρίπτουν ευθύνες στα δημόσια σχολεία για τις «χαμηλές επιδόσεις», προτείνοντας μέτρα που θα αλλάξουν τον χαρακτήρα της εκπαίδευσης: περισσότερες εξετάσεις, αυξημένη και δυσκολότερη ύλη που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των παιδιών, λιγότερη ουσιαστική γνώση και περισσότερα προγράμματα «μιας χρήσης», μειωμένη χρηματοδότηση, με αποτέλεσμα τα σχολεία να είναι αναγκασμένα να αναζητούν χορηγούς.
Το Υπουργείο αποφάσισε να «μεταφέρει» αυτόν τον διαγωνισμό και στα σχολεία της χώρας μας. Οι εκπαιδευτικοί αποφασίσαμε εξ αρχής να αντιταχθούμε στη διεξαγωγή του. Το ΥΠΑΙΘΑ πιθανόν θα προσπαθήσει να σας πείσει ότι ο διαγωνισμός είναι προς το «καλό των παιδιών σας» και ότι δεν έχετε τίποτα να φοβηθείτε, καθώς θα είναι «ανώνυμος και αντικειμενικός».
Η Πραγματικότητα του Διαγωνισμού
Ας εξετάσουμε κάποιες βασικές πτυχές αυτού του διαγωνισμού:
- Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα παγκοσμίως που διεξάγει τον διαγωνισμό σε τόσο μικρούς μαθητές, στην ΣΤ΄ Τάξη του Δημοτικού.
Παντού σε χώρες που διεξάγονται εξετάσεις στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές βιώνουν άγχος για την επίδοση στις εξετάσεις, κάτι που πολλές φορές είναι εκτός των δυνατοτήτων τους. Τα θέματα και το πλαίσιο καθορίζονται από εξωτερικούς φορείς, με στόχο τον διαχωρισμό μαθητών σε ικανούς και μη.
- Η απορία μπορεί να είναι: Συμφωνούμε πως το σύστημα στηρίζεται στις εξετάσεις, άρα δεν είναι καλό να εξοικειωθούν τα παιδιά; Κατηγορηματικά όχι. Οι εξετάσεις προκαλούν άγχος, που οδηγεί στον διαχωρισμό των μαθητών και των σχολείων, αγνοώντας τις ατομικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες.
- Ποια είναι η αξία των ανώνυμων τεστ; Παρά το γεγονός ότι οι εξετάσεις θα είναι ανώνυμες, τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν σε επίπεδο σχολείου, δήμου και περιφέρειας, δημιουργώντας δημόσια κριτική και στοχοποίηση αντί για βελτίωση.
- Δεν είναι σωστό ότι κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν αξιολογηθεί; Η βελτίωση προϋποθέτει ότι πληρούνται οι ανάγκες που έχουν χρόνια διεκδικήσει γονείς και εκπαιδευτικοί: λιγότεροι μαθητές ανά τάξη, μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και επαρκής χρηματοδότηση.
Η δέσμευσή μας για ένα Δημόσιο Σχολείο
Σήμερα, οι εκπαιδευτικοί αγωνιζόμαστε για ένα δημόσιο σχολείο που «ομορφαίνει» την ύπαρξη του ανθρώπου στον κόσμο, βοηθάει τους μαθητές να επαν-ανακαλύψουν τον εαυτό τους, διαμορφώνοντας χαρακτήρες που σέβονται τη δικαιοσύνη και τη διαφορετικότητα, ενώ λειτουργούν με κοινωνική αλληλεγγύη και αποκτούν κριτική σκέψη.
Αναζητούμε ένα σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δεν θα διδάσκει απλά για τις εξετάσεις.
Γιατί δεν θέλουμε ο διαγωνισμός PISA να καταλήξει ως ένας ακόμα τρόπος διαχωρισμού μαθητών και σχολείων, που θα ανοίγει το δρόμο για περισσότερες αντιεκπαιδευτικές πολιτικές.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Βαρδαραμάτος Βαγγέλης
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Παύλου Κατερίνα