Αξιολόγηση του Δημοσίου από τους Πολίτες μέσω Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας
Την ημερομηνία έναρξης της αξιολόγησης των υπηρεσιών του Δημοσίου από τους πολίτες ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ το πρωί της Πέμπτης. Αυτή η πρωτοβουλία έχει στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και της συμμετοχής των πολιτών στη δημόσια διοίκηση, επιτρέποντας την αξιολόγηση των υπηρεσιών μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Μέσα από αυτήν την πλατφόρμα, θα μπορούν οι πολίτες να βαθμολογούν τις υπηρεσίες του Δημοσίου σε μια κλίμακα από το 1 έως το 10 και να παρέχουν παρατηρήσεις σε δύο ειδικά πεδία – ένα για γενικές παρατηρήσεις και ένα άλλο για προτάσεις βελτίωσης. Η λειτουργία αυτή αναμένεται να ξεκινήσει την επόμενη Τρίτη, και θα είναι διαθέσιμη σε σχεδόν 5 εκατομμύρια πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας.
Προϋποθέσεις και Διαδικασία Αξιολόγησης
Οι πολίτες που θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην αξιολόγηση, θα κληθούν να απαντήσουν σε περίπου 40 – 50 ερωτήσεις που σχετίζονται με πληθώρα υπηρεσιών, όπως ο ΕΦΚΑ, η ΔΥΠΑ και η ΑΑΔΕ, καθώς και τις ψηφιακές υπηρεσίες τους. Επίσης, οι πολίτες θα αξιολογούν υπηρεσίες του gov.gr, όπως η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης, αλλά και υπηρεσίες αυτοδιοίκησης όπως καθαριότητα και κατάσταση παιδικών χαρών.
Σημαντικό είναι ότι η πρόσβαση στην πλατφόρμα θα γίνεται με μοναδικούς κωδικούς, διασφαλίζοντας έτσι την εγκυρότητα των συμμετοχών. Ο υπουργός τόνισε την ανάγκη εξασφάλισης της μοναδικότητας της ψήφου κάθε συμμετέχοντα, ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα της έρευνας. Οι απαντήσεις θα συλλέγονται και θα αναλύονται συνολικά, παρέχοντας πολύτιματα δεδομένα για την καθημερινότητα των πολιτών.
Πρόσβαση στα Αποτελέσματα της Έρευνας
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα είναι προσβάσιμα στο κοινό και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα έχουν άμεση πρόσβαση στην εικόνα των αξιολογήσεων που λαμβάνουν. Όπως επισήμανε ο υπουργός, το εργαλείο αυτό θα επιτρέψει στους αρμόδιους φορείς να εστιάσουν στις περιοχές που οι πολίτες έχουν εντοπίσει προβλήματα. Επιπλέον, τα ευρήματα θα είναι διαθέσιμα ανά περιοχή, φτάνοντας ακόμα και σε επίπεδο ταχυδρομικού κώδικα.
Συχνότητα Αξιολόγησης και Καταγραφή Προβλημάτων
Η αξιολόγηση των πολιτών θα διεξάγεται δύο φορές το χρόνο. Η διάρκεια που θα παραμείνει ανοιχτή η πλατφόρμα για τις αξιολογήσεις θα είναι περίπου δύο εβδομάδες, με σκοπό την επεξεργασία των στοιχείων μέσα σε 10 ημέρες. Αυτή η διαδικασία θα παρέχει συγκριτικά στοιχεία που θα επιτρέπουν την παρακολούθηση της προόδου ή των προβλημάτων. Για παράδειγμα, εάν μια υπηρεσία με άριστα το 10 πάρει βαθμολογία 5,3 και στο επόμενο εξάμηνο 5,7, αυτό υποδεικνύει βελτιωτικές κινήσεις.
Επιπλέον, ο υπουργός αναφέρθηκε στην δυνατότητα αξιολόγησης των υπηρεσιών από τις δημόσιες αρχές, προκειμένου να εντοπιστούν τα προβλήματα και να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα βελτίωσης.
Νέα Αξιολόγηση σε Τοπικό Επίπεδο
Ένα άλλο σημαντικό βήμα που ανακοίνωσε ο Θ. Λιβάνιος αφορά την εισαγωγή μιας τρίτης μορφής αξιολόγησης, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει από το φθινόπωρο. Αυτή η νέα μορφή θα αφορά την εμπειρία εξυπηρέτησης σε τοπικές δημόσιες υπηρεσίες. Οι πολίτες που θα επισκέπτονται για παράδειγμα ένα ΚΕΠ, θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογούν την εξυπηρέτησή τους μέσω ενός QR code που θα τους παρέχεται από τον υπάλληλο, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αξιολογούν τις διαδικασίες που εμπλέκονται.
Αυτή η καινοτομία έρχεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη συμμετοχή των πολιτών στην αξιολόγηση της δημόσιας διοίκησης, καθιστώντας την κυβέρνηση πιο αποδοτική και ευέλικτη στις ανάγκες των πολιτών.